tirsdag 4. juni 2013

Mye lekser eller ingen lekser?

I dag har vi fått i oppgave å lese og ta stilling til synspunkter i en artikkel som ble skrevet i Aftenposten. Innlegget "Elever med mye prøver og lekser får dårligere karakterer" har fått mye oppmerksomhet blant nettlesere den siste tiden og er veldig omdiskutert.

Innlegget som handler om skole, tar opp mange elevers frustrasjon i skoletiden. Den viser at elever som får for mange prøver gjør det dårligere på skolen enn gjennomsnittseleven. Dette er trolig grunnet stress og mangel på motivasjon til å øve til prøver osv. I artikkelen får vi også høre synspunktene til Torgberg Falch, professor i samfunnsøkonomi. Han snakker om en gylden middel vei og at man ikke heller bør ha for lite prøver, for dette vil også senke motivasjonen i fagene. 

Jeg selv synes at denne artikkelen tar opp mange viktige synspunkt om lekser, innleveringer og prøver på skolen. Det finnes jo mange delte meninger på akkurat dette temaet og det er tydelig at mange vil fronte sin mening om dette. Selv må jeg si at jeg er enig med Torberg Falch. Jeg mener at elever bør tåle et visst antall prøver. Lærerne skal tross alt ha et vurderingsgrunnlag på elevene, men når det er sagt må det ikke bli for mange heller. For har en lærer altfor mange vurderinger vil ikke dette si så mye om helhetskunnskapen til eleven. Jeg mener at en gylden middelvei er viktig for å oppnå den riktige balansen mellom lekser, motivasjon og læring. Man bør rett og slett ikke være altfor radikal i opplæringsmetodene. Det vil ingen tjene på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar