mandag 28. januar 2013

"Den profesjonelle eleven"


Etter en stund siden sist innlegg er det på tide med et nytt. Denne gangen fikk vi i oppgave å oppsummere et innlegg som var skrevet i aftenposten i fjor høst. Etterpå skulle vi ta stilling til teksten og fortelle hva vi synes om teksten.

I fjor høst 25. oktober 2012 skrev Alex Fjeldavli, leder av elevorganisasjonen, et innlegg i aftenposten. Innlegget han skrev «den profesjonelle eleven» har blitt mye diskutert hos blant annet lærerne på Nordahl Grieg Vgs og sannsynligvis blant mange andre lærere i landet. I innlegget skriver han om skole, og reflekterer over læring som egenskap og arbeidsredskap på skolen. Han mener at det er altfor stort fokus på at lærene skal lære bort, når det egentlig handler om at det er elevene som skal lære. I teksten forteller han blant annet at norske elever må bli mer «profesjonelle», og med det mener han ansvarsfulle og oversiktlige. Elever som går på skole i dag bør ha kontroll på egen arbeidstid og må kunne fremstille det de har lært etterpå. Fjeldavli skriver også om at elever burde føle en slags type eierskap til undervisningen som blir fremstilt. Han mener at det skal settes krav til elevene om profesjonalitet, men legger da også til at det må være slik at skolen tilpasses etter elevene. For slik det er i dag er skolens læringsopplegg lagt opp etter gjennomsnittseleven. Gjennomsnittseleven er jo ikke en reel person, og det burde være slik at skolens opplegg burde bli tilpasset elevens forutsetninger for å lære.


Hva synes jeg om teksten?
Jeg likte denne teksten veldig godt. Jeg liker det Alex påpeker at tilpasset læring i praksis er en forutsetning for at man skal kunne stille større krav til elevene. Grunnen til at jeg liker dette er at jeg kjenner meg igjen. Hvis læringsmetodene ikke er tilpasset ulike elever vil man merke at noen elever ikke lærer noe av det. Svakheten ved dette er at det er vanskelig i praksis. Når Alex referer til kunnskapsløftet som legger seg etter gjennomsnittseleven er dette trolig grunnet at det er vanskelig å finne metodene og tilpasse utviklingsnivået etter slik at alle i de norske elevene skal lære mest mulig. Man kan jo ikke som utdanningsdepartement legge seg etter alle de varierte læringsnivåene i Norge. Det går jo ikke, selv om det kanskje burde være slik. Men uansett, jeg liker også det Alex sier om at evnen til å lære bør være en like obligatorisk del av undervisningen i skolen som det å lære å lese og skrive. For ikke alle kjenner til metoder og teknikker som gjerne kan være veldig effektive når det gjelder læring. Hvis man lærer elever å lære bedre vil jo utbytte av undervisningen bli enda bedre. Dette vil jeg si er et veldig godt poeng og forslag.

Dette innlegget av Alex Fjeldavli var et veldig tankerikt innlegg med mange gode poenger. Elever som går på skole må lære seg å bli mer profesjonelle. Innstilling og holdning til kunnskap er to essensielle faktorer ved det å lære. Skolen skal jo ikke være slik at det er lærernes ansvar for at elevene skal ta til seg kunnskap. For all del lærerne skal heller ikke være noen hindring for læring, men det er elevenes ansvar å ta til seg den kunnskapen man blir fremstilt på skolen. Elever og særlig elever på videregående skole bør lære seg hvordan det er ute i arbeidsmarkedet. Der nytter det ikke å ikke vise at du ikke kan ta ansvar eller vise deg uvillig til å lære noe nytt. Skolen er jo en forberedelse til arbeidslivet og det er viktig å ha i bakhodet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar